Centrala telefoniczna - jaką wybrać?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: Maciek

Czytano: 827 razy | Kategoria: Telefonia | Ilość słów: 372 | Data: Mon, 22 Oct 2012 | 10 komentarzy

Dzisiaj centrale telefoniczne to nie tylko urządzenia analogowe, ale już w coraz większym stopniu cyfrowe. W komunikacji biznesowej przeznaczonej dla niewielkich podmiotów, w których używa się wyłącznie zwykłych aparatów telefonicznych wykorzystywane są zazwyczaj centrale analogowe.

Kiedy urządzeń komunikacyjnych jest wiele, lepszym pomysłem są rozwiązania cyfrowe. Centrale posiadające technologie IP, gwarantują wydajną i elastyczną komunikację a co najważniejsze pozwalają na obsługę aplikacji takich jak: poczta głosowa, zarządzanie połączeniami, telefonia bezprzewodowa DECT (ang. Digital Enhanced Cordless Telephony), integracja z telefonią internetową CTI (ang. Computer Telephony Integration), obsługa zdalnych oddziałów oraz pracowników.

Spośród cyfrowych central telefonicznych możemy wskazać ich dwa typy: PBX (ang. Private Branch Exchange) oraz IP-PABX (ang. Internet Protocol Private Automatic Branch Exchange).
PBX to prywatna centrala abonencka administrowana przez użytkownika, która tworzy wewnętrzną sieci telefoniczną. Realizacja połączeń zewnętrznych jest możliwa poprzez podłączenie do centrali zewnętrznej operatora telekomunikacyjnego. Wdrożenie tego typu urządzeń pozwala w dużym stopniu zmniejszyć ilość zewnętrznych linii telefonicznych, co przekłada się na mniejsze koszty.
Nowoczesne prywatne centrale telefoniczne (IP-PABX) wykorzystują protokół komunikacyjny IP pozwalający na np. implementacje telefonii internetowej (VoIP). Usługi działające w zwyczajnych sieciach komputerowych pozwalają wydatnie zmniejszyć koszty rozmów telefonicznych. Instytucja posiadająca kilka niezależnych od siebie placówek nie musi korzystać z oferty operatora telekomunikacyjnego. Co więcej centrale IP pozwalają na implementacje takich usług jak: wideo telefonia IP czy wideokonferencja.

Przy wyborze centrali telefonicznej należy zastanowić się nie tylko nad aktualnymi potrzebami przedsiębiorstwa, ale też nad opcjonalnymi usługami, które mogłyby zostać zaimplementowane w przyszłości. Niedużej firmie zatrudniającej od kilku do kilkunastu pracowników, posiadającej jeden odział i korzystającej wyłącznie ze zwyczajnych telefonów swobodnie może zdecydować się na tańszą centralę analogową. Instalacja centrali telefonicznej tego rodzaju w siedzibie firmy nie powinna dostarczyć większych problemów. Duże firmy posiadające kilka placówek w celu zminimalizowania kosztów powinny zdecydować się na centrale cyfrowe. Nieduże koszty eksplantacji wynikające głównie z braku pośrednika w postaci operatora telekomunikacyjnego przy rozmowach telefonicznych między oddziałami firmy, okupione są w wyższym stopniu jednorazowym kosztem zakupu urządzeń cyfrowych. Zazwyczaj do danej centrali należy dokupić dedykowane serie telefonów, które umożliwiają na zaawansowaną obsługę ruchu telefonicznego.


Podpis


Rating: Not yet rated

Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.




© 2011 Artykulis.pl