Jak szukać pracy?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: pisak

Czytano: 577 razy | Kategoria: Poszukiwanie pracy | Ilość słów: 523 | Data: Tue, 10 Jan 2012 | 7 komentarzy

W dzisiejszych czasach sytuacja gospodarcza nas nie rozpieszcza – życie staje się coraz droższe, za to zarobki nie wzrastają proporcjonalnie do podwyżek cen. Do tego prawo w Polsce nie zachęca pracodawców do zatrudniania pracowników na umowę o pracę.

Młodzi ludzie coraz częściej godzą na zatrudnienia na umowy zlecenia lub umowy o dzieło. Dla niektórych, nawet takie umowy i zarobki na poziomie najniższej krajowej pozostają tylko marzeniem. Problemy zaczynają się już na etapie poszukiwania pracy. Pierwszym krokiem na drodze do kariery jest przygotowanie swojego życiorysu, czyli Curriculum Vitae. Chociaż nie ma określonego, jednego wzoru CV, to przyjęło się, że powinno ono zawierać określone elementy. Jest to dokument, który pozwala potencjalnemu pracodawcy na zapoznanie się z naszym wykształceniem oraz dotychczasową ścieżką kariery, więc powinien mieć schludną i oficjalną formę. Przeważnie zawiera trzy elementy: dane osobowe (imię i nazwisko, dane kontaktowe, datę urodzenia), wykształcenie oraz odbyte kursy i szkolenia oraz doświadczenie zawodowe. Należy pamiętać, żeby podawać wszystkie informacje w kolejności odwrotnej do chronologii, czyli od góry zapisujemy to, co robiliśmy ostatnio. Do CV można dopisać informacje o naszych zainteresowaniach oraz dołączyć zdjęcie legitymacyjne. Konieczne jest umieszczenie klauzuli pozwalającej rekruterowi na przetwarzanie danych osobowych. Tak przygotowane CV można, bez strachu przed ośmieszeniem się z powodu braku profesjonalizmu, wysyłać w odpowiedzi na ogłoszenia zamieszczone na przykład w internecie.

Niestety, nie zawsze rozsyłanie życiorysów odnosi pożądany efekt. Wiele bezrobotnych osób, zarówno młodych bez doświadczenia jak i starszych z ciekawą drogą kariery, narzeka, że telefon ciągle milczy a na skrzynce mailowej brak nowych wiadomości. Warto wtedy poprosić o pomoc znajomych. Nie można liczyć na to, że znajdą nam pracę, ale zawsze istnieje szansa, że wiedzą coś na temat nowych miejsc pracy tworzonych w firmie, w której pracują lub słyszeli jakieś nowiny o innych zakładach pracy. Często firmy o wąskiej specjalizacji nie wystawiają ogłoszeń o naborze pracowników a szukają ich wśród znajomych swoich pracowników. Dlaczego? Bo ludzie znają umiejętności swoich znajomych, z którymi wcześniej pracowali lub studiowali, więc są w stanie polecić dobrego pracownika. Znajdowanie pracy „po znajomości” nie jest czymś niewłaściwym, ale trzeba pamiętać, że żaden pracodawca nie będzie opłacał pracownika tylko z tego względu, że jest on znajomym znajomego. Trzeba już od początku maksymalnie pokazać swoje możliwości.


Bez względu na to, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę z ogłoszenia, czy z polecenia kolegi, należy solidnie przygotować się do niej. Wygląd zewnętrzny tworzy pierwsze wrażenie, które jest niezmierni istotne, dlatego trzeba zadbać, aby było ono pozytywne. Dlatego zapomnij o kolorowym podkoszulku i jeansach. Strój powinien być oficjalny. Wyjątkiem są rozmowy kwalifikacyjne dotyczące stanowisk „artystycznych” - tutaj pewna doza ekstrawagancji dozwolona. Poza ubiorem szalenie ważne jest przygotowanie merytoryczne do dyskusji. Kandydat na pracownika powinien orientować się w tym, co się dzieje w branży a przynajmniej pozyskać podstawowe informacje na temat firmy, w której chce pracować. Trzeba także umieć uargumentować, dlatego chce się pracować w danej firmie i jakie umiejętności bądź cechy osobowości mogą być przydatne dla pracodawcy.

Podpis


Rating: Not yet rated

Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.




© 2011 Artykulis.pl