Jakie korzyści przynosi zarządzanie kompetencjami?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: Natalia

Czytano: 384 razy | Kategoria: Praca | Ilość słów: 277 | Data: Wed, 22 May 2013 | 10 komentarzy

Każda firma posiada pewną strategię, którą się kieruje i która rzutuje na wszystkie jej działy i procesy, także dotyczące bezpośrednio samych pracowników. Zarządzanie kompetencjami przynosi wiele korzyści, miedzy innymi pozwala właśnie realizować strategię przedsiębiorstwa.

Umożliwia rozwijanie dokładnie tych kompetencji u pracowników, które są niezbędne w firmie. Firma rozwija się szybciej, a pracownicy zyskują większa satysfakcję niż w przypadku wykonywania zadań na których się nie znają, albo które są zbyt proste. Istotną cechą systemu zarządzania kompetencjami jest umożliwienie błyskawicznego odszukiwania potrzebnych kompetencji do doraźnych, nagłych zadań i procesów biznesowych.

Stworzona baza kompetencji pozwala na skrócenie czasu, potrzebnego do znalezienia kompetentnych pracowników w firmie. Dodatkowo, zarządzanie kompetencjami ma za zadanie rozwijanie kompetencji pracowników i maksymalizację ich satysfakcji z wykonywanej pracy. Wiąże się to z oceną kompetencji (istnieją różne systemy oceniania).

 

Typowe zarządzanie kompetencjami składa się z trzech głównych filarów: przeglądu, analizy, rozwijania i oceny. Kompetencje powinny zostać dokładnie przejrzane pod kątem właśnie wspomnianego wyżej rozwoju firmy.

Kolejnym krokiem jest ustalenie skali, wedle której dokonywana będzie ocena kompetencji pracowników - istotą jest wypracowanie sposobu maksymalnie obiektywnego i rzetelnego, uwzględniającego oczekiwania w firmie, a szczególnie na stanowisku pracy powiązanym z danym zestawem kompetencji.

Sam rozwój kompetencji jest stałym elementem w każdym procesie zarządzania - jest to podstawa dla maksymalizowania umiejętności pracowników i kierowania ich karierą w sposób pozytywny dla nich samych, jak i dla firmy. Ocena kompetencji pracowników może wydawać się oddzielnym procesem, ale w rzeczywistości łączy się z pozostałymi. Istotna jest metoda monitorowania kompetencji pracowników, a także mierzenia ich ewolucji, rozwoju oraz nabywania nowych. Wszystkie elementy łączą się ze sobą i zazębiają.



Podpis


Rating: Not yet rated

Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.




© 2011 Artykulis.pl