Co po studiach humanistycznych?

PDF | Widok wydruku | Html

Autor: pisak

Czytano: 538 razy | Kategoria: Nauki humanistyczne | Ilość słów: 422 | Data: Tue, 10 Jan 2012 | 10 komentarzy

Ostatnimi czasu dyskusja na temat systemu edukacji, szczególnie edukacji na poziomie szkół wyższych, staje się coraz bardziej gorąca. Okazuje się, że w Polsce „produkuje się” magistrów, którzy nie mogą odnaleźć się na rynku pracy. Przede wszystkim dotyczy to absolwentów studiów humanistycznych.

„Humanista”, niestety, to słowo coraz częściej nabiera pejoratywnego znaczenia. Trzeba to powiedzieć otwarcie – wykształcenie humanistyczne oraz umiejętności, jakie posiadają humaniści nie są tak wysoko cenione jak wykształcenie „ścisłowców” po kierunkach technicznych. Można w nieskończoność rozważać przyczyny takiej sytuacji, ale czy to ma sens? Może lepiej dostrzec, że szklanka jest w połowie pełna? Jakie perspektywy posiada absolwent studiów humanistycznych?

Jedną z zalet takich studiów jest ot, że są one bardziej ogólne niż kierunki ściśle, dlatego osoba z szerszymi horyzontami ma większe pole do popisu. Nie jest wąsko ukierunkowana na jeden zawód, dlatego może bardziej elastycznie poruszać się po rynku pracy. Na przykład magister filologii nie musi być nauczycielem – chociaż to całkiem dobra praca – stały etat, normowane godziny pracy, wolne weekendy i święta. Ktoś z zacięciem do pisania może znaleźć pracę w mediach jako dziennikarz lub copywriter. Wiele osób po polonistyce lub dziennikarstwie pracuje także w agencjach marketingowych, reklamowych lub piarowych. Podobnie jest z osobami kończącymi psychologię. Nie muszą zostać terapeutami, mogą wybrać na studiach specjalizację „reklama” i podążać tą drogą kariery. Psychologowie są także zatrudniani w agencjach zajmujących się HR (human resources, czyli zarządzaniem zasobami ludzkimi – szkoleniami, rekrutacją, motywowaniem pracowników). Osoby perfekcyjnie posługujące się językiem obcym, mogą zostać tłumaczami lub znaleźć posadę w firmach zajmujących się handlem zagranicznym.


Czasami warto pomyśleć o uzupełnieniu wykształcenia. Jednym ze sposobów jest ukończenie studiów podyplomowych. Bardzo modnym kierunkiem jest Public Relation. To kierunek zarówno dla humanistów jak i osób po studiach ekonomicznych. Można poszerzyć swoją wiedzę z zakresu kreowania marki, jej promowania, tworzenia eventów oraz wizerunku firmy. Właściwie każdy absolwent może zapisać się na „podyplomówkę” z logopedii, która jest szczególnie popularna wśród humanistów, ale można na niej spotkać także wiele osób związanych z kierunkami medycznymi. Wiele osób, także ze względu na trudną sytuację gospodarczą, podejmuje zlecenia jako freelancerzy. Na początku wydawaje się to trudne, ale z czasem taki tryb pracy może okazać się wygodniejszy niż „odbębnianie” ośmiu godzin za biurkiem. Niestety, trzeba liczyć się z tym, że wolny strzelec dostaje umowę o dzieło lub zakłada własną działalność gospodarczą i wystawia zleceniodawcy fakturę Vat, ale to już osobna historia.

Podpis


Rating: Not yet rated

Komentarze

Skomentuj

Nie masz uprawnień do komentowania. Musisz się zalogować.




© 2011 Artykulis.pl